Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.
Nu har arbetet med den nya färjeterminalen och färjepiren inletts. Bakgrunden ligger i att trafiken över Kvarken, mellan Umeå och Vasa, spelar en huvudroll i den transportlänk (Nordic Logistic Corridor) som finns mellan Sverige, vidare till Norge, och Finland, vidare ut i Europa och Asien. Wasalines nya Ro-pax färja, Aurora Botnia, säkrar denna strategiska länk men kräver samtidigt en anpassad pir, kaj och färjeterminal fär att kunna angöra Umeå hamn våren 2021.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 51 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, tornkran.
Visste du att...
Den gamla passagerargången som demonterats sönderdelas fraktionsvis för att sedan transporteras bort för att återvinnas.
Terminaltillbyggnaden.
Betongstöd för pelare till passagerargången.
Påklädning moduler.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 50 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, kran.
Montering prefab norra kajen.
Erosionskydd är på den borrade pilewallen för att motverka att det eroderar in under kajen.
Terminaltillbyggnaden utvändigt.
Terminaltillbyggnaden invändigt.
Terminaltillbyggnaden invändigt, plan 2.
Många installationer i taket av nya terminaldelen.
Terminaltillbyggnad där rullband kommer installeras.
Plattsättning WC-grupp.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 48 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, kran.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 55 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, kran.
Tillbyggnaden och fundamentarbete vid piren.
Nya terminalbyggnaden.
Förberedelse inför dykeriarbete.
Gjutning av dykdalb.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 57 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, kran.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 55 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, borrigg.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Total bemanning: ca 54 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, borriggar och pålningsmaskin.
Kvarvarande passagerargång som rivs från pråm.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Visste du att...
Det är trångt på piren. Samtidigt som piren förstärks så behöver man riva resterande del av den gamla passagerargången. För att kunna genomföra dessa två arbeten parallellt så river man passagerargången med en kran ståendes på en pråm. Det är ett spännande arbete som kräver erfarenhet och skicklighet då havet sällan är stilla.
Kvarvarande passagerargång som rivs från pråm.
Terminaltillbyggnaden tar form.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Visste du att...
Arbetet pågår för fullt med att få klart klimatskalet för den nya terminaltillbyggnaden. Klimatskalet utgörs av fasad och tak och gör så att byggnaden står emot vind och väta. Då kan man även värma upp inuti byggnaden vilket torkar upp och möjliggör nästa steg av arbeten inomhus.
Just nu arbetar ca 25 personer på plats. Maskiner: Teleporter, mobilkran, spontmaskin, pålmaskin, laddmaskin, hjulgrävare och hjullastare.
Kvarvarande del av passagerargången som ska demonteras.
Tillbyggnad terminalen.
Tillbyggnad terminalen.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Visste du att...
Så kallade sandwichelement är prefabricerade, dvs förtillverkade, konstruktionspaneler som utgör fasaden. Elementen har ett yttre ytskikt och isolering innanför. I den nya terminalbyggnaden kommer man, förutom sandwichelementen, montera ytterligare en plåt utanpå.
Påklätt gångelement och element som väntar på påklädnad.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
BEMANNING
Ca 25 personer exklusive Wasalines personal.
Maskiner: Mobilkran, borrigg, pråm, höglyft/teleskoplastare, spontmaskin, 2 hjullastare och 2 lastbilar.
Kompletterande elarbete utomhus.
Terminalbyggnaden tar form.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Genomfört arbete under vecka 49:
Kommande aktiviteter vecka 50:
BEMANNING
28 personer exklusive Wasalines personal.
Maskiner: Spontmaskin/mobilkran, borrmaskin, laddmaskin, 2 hjullastare och 3 lastbilar.
Visste du att...
Nu är snart de två första passagerargångselementen redo att flyttas ut i väntan på att kunna monteras fast ute på piren senare
i vinter. Det tar ca två veckor att färdigställa en omgång á två element. Varje element väger ca 10 ton när det är färdiginrett. Bara glaset utgör ca 800 kg per element, varje glas väger ca 30 kg.
Rivning av norra kajen under vecka 49.
Den nya färjeterminalen fortsätter att växa fram.
Montering av glas på elementen för den nya passagerargången.
Resterande påklädnad sker efter att elementen monterats ihop på piren.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Genomfört arbete under vecka 48:
Kommande aktiviteter v. 49:
ARBETSSTYRKA
Just nu jobbar totalt ca 40 personer på byggarbetsplatsen exklusive Wasalines personal.
Maskiner: bomlift, saxlift, lyftkran, mobilkran, grävmaskiner, båtar, pråm, lastbilar, kompaktlastare, höglyft, hjullastare och borrigg.
Visste du att...
Att genomföra flera entreprenader inom hamnområdet förutsätter god samverkan. Varje entreprenad ansvarar för sitt byggarbetsområde och säkerheten inom detta. Om arbeten behöver göras nära en annan entreprenad så behöver detta stämmas av mellan berörda aktörer. Man kan även behöva hjälpas åt för att lösa utmaningar som uppstår och tillsammans hitta en bra väg framåt. Även om entreprenaderna innefattar olika delar så har man samma gemensamma mål – att bli klar med planerade arbeten i tid så att projektet i sin helhet håller sin övergripande tidplan.
Elementen för blivande passagerargången.
Avtäckning av kajen från asfalt och bärlager.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Genomfört arbete under vecka 47:
Kommande aktiviteter v. 48:
ARBETSSTYRKA
Just nu jobbar totalt ca 25 personer på byggarbetsplatsen exklusive Wasalines personal. Maskiner: bomlift, saxlift, lyftkran, kompaktlastare, höglyft, hjullastare och borrigg.
Muddringsarbete genomfördes under vecka 47.
Peab arbetar med elementen för blivande passagerargången.
Den nya delen av färjeterminalen.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Genomfört arbete under vecka 46:
Kommande aktiviteter v. 47:
Etablering av flytbryggan.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Stålstommen för den nya terminaldelen växer fram.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Ulrika Andersson från Leveranstidningen Entreprenad besökte hamnen under fredagen v44, här tillsammans med Peabs Thomas Oskarsson Mäki och Kenneth Ögren.
Gjutning pågår.
Vy utifrån piren med den tillfälliga passagerargången på höger sida.
Den nya tillfälliga passagerargången syns till vänster om befintlig passagerargång som kommer plockas ner manuellt framöver.
Stålkonstruktionen för den nya delen av ankomsthallen är uppe. I förgrunden syns fundamenten till den nya passagerargången.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKDALB
Entreprenören är nu etablerade i hamnen. De är redo att påbörja muddring under kommande vecka och inväntar beslut om vattendom för att köra igång arbetet.
Den nya grundplattan är gjuten. I förgrunden syns grund för pelare till den nya landgången och i bakgrunden skymtar den temporära delen av nuvarande landgång.
Markarbete utanför terminalen.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
RAMPER OCH DYKTALB
Under vecka 42 blev det klart att Nåiden är den upphandlade entreprenören för arbetet med nya ramper och dyktalb vilket är en viktig del i förberedelsen inför den nya färjan. Nåiden håller nu på att etablera sig i hamnområdet och arbetet kommer påbörjas under vecka 43 vilket innefattar bland annat betongarbeten, muddring, pålning, spontning, dykbesiktning m.m.
Passagerargång med blivande temporär landgång längst ut.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
Mark- och grundarbetet fortskrider för den nya terminaldelen.
Stommen till en del av den nya terminalen samt den provisoriska passagerargången.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
Rivning av den gamla passagerargången närmast terminalen.
Markarbete för den nya terminaldelen pågår.
Den nya ingången till den provisoriska passagerargången.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT
Den provisoriska passagerargången är under uppbyggnad.
Blivande utgång till den provisoriska passagerargången.
Grundarbetet för den nya delen av terminalen är påbörjat.
PASSAGERARGÅNG OCH PIR
FÄRJETERMINAL
ÖVRIGT