Förberedelser för den nya färjan påbörjade

Nu har arbetet med den nya färjeterminalen och färjepiren inletts. Bakgrunden ligger i att trafiken över Kvarken, mellan Umeå och Vasa, spelar en huvudroll i den transportlänk (Nordic Logistic Corridor) som finns mellan Sverige, vidare till Norge, och Finland, vidare ut i Europa och Asien. Wasalines nya Ro-pax färja, Aurora Botnia, säkrar denna strategiska länk men kräver samtidigt en anpassad pir, kaj och färjeterminal fär att kunna angöra Umeå hamn våren 2021.

Fotomointage som visar den nya terminalen och landgången i Umeå hamn.
Fotomontage som visar den nya färjeterminalen och passagerargången i Umeå hamn
Fotomontage som visar nya terminalen och passagerargången i Umeå hamn

Bygginformation 2021

Byggarbeten vecka 4

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Rivning kvarvarande befintlig passagerargång och landgång.
  • Borrning förstärkning betongpelare.
  • Förstärkningsarbete med betongpelare påbörjas.

FÄRJETERMINAL

  • Arbete med yttertak terminal.
  • Kompletterande smidesarbete.
  • Mellanväggar soprum.
  • Provtryckning värme.
  • Värmedragning terminal.
  • Dragning ventilationskanaler plan 1+2.
  • Arbete med kabelstegar och kabeldragning för el plan 2.

ÖVRIGT

  • Påklädning moduler.
  • Kompletterande smidesarbete moduler.

RAMPER OCH DYKDALB

  • Pålning RoRo-ramper
  • Arbete med dykdalb
  • Start dykning på dykdalb och RoRo-ramp

Total bemanning: ca 54 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Teleporter, mobilkran, hjulgrävare, hjullastare, borriggar och pålningsmaskin.
 

Kvarvarande passagerargång som rivs från pråm.

Kvarvarande passagerargång som rivs från pråm.

Tillbyggnad terminalen.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Rivning kvarvarande befintlig passagerargång och landgång med pråm och kran.
  • Pålning på pir (Nåiden).
  • Form, armering och gjutning fundament på pir.
  • Förstärkningsarbete med betongpelare påbörjas.

FÄRJETERMINAL

  • Arbete med yttertak terminal.
  • Gipstak terminal.
  • Arbete med mellanväggar elcentral, soprum plan 1 i tillbyggnad.
  • Värmedragning radiatorer i befintlig terminal.
  • Dragning ventilationskanaler plan 2 i tillbyggnad.
  • Arbete med kabelstegar för el.

ÖVRIGT

  • Påklädning moduler

RAMPER OCH DYKDALB

  • Pålning RoRo-ramper
  • Spontning dykdalb
  • Prefabricering armering
Under vecka två monterade man en snurrgrind för ID06 på arbetsplatsen, samt monterade upp en kran.Total bemanning: ca 44 personer exkl. Wasalines personal.
Maskiner: Hjulgrävare, hjullastare, 2 borriggar, tornkran, pålningsmaskin, teleporter, mobilkran.
 

Visste du att...

Det är trångt på piren. Samtidigt som piren förstärks så behöver man riva resterande del av den gamla passagerargången. För att kunna genomföra dessa två arbeten parallellt så river man passagerargången med en kran ståendes på en pråm. Det är ett spännande arbete som kräver erfarenhet och skicklighet då havet sällan är stilla.

Kvarvarande passagerargång som rivs från pråm

Kvarvarande passagerargång som rivs från pråm.

Terminaltillbyggnaden tar form.

Terminaltillbyggnaden tar form.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Rivning befintlig passagerargång med pråm och kran.
  • Gjutning fundament på pir.

FÄRJETERMINAL

  • Sockel + fasad ny terminaldel.
  • Arbete med tak ny terminaldel, isolering och papp.
  • Dragning ventilationskanaler.
  • Arbete med kabelstegar.

ÖVRIGT

  • Påklädning moduler

RAMPER OCH DYKDALB

  • Muddring genomfördes under vecka 1.
  • Spontning dykdalb
  • Pålning RoRo-ramper och pålbrygga för Norra kajen
  • Presfbricering armering Norra kajen
  • Etablering tornkran Norra kajen

Visste du att...

Arbetet pågår för fullt med att få klart klimatskalet för den nya terminaltillbyggnaden. Klimatskalet utgörs av fasad och tak och gör så att byggnaden står emot vind och väta. Då kan man även värma upp inuti byggnaden vilket torkar upp och möjliggör nästa steg av arbeten inomhus.

Just nu arbetar ca 25 personer på plats. Maskiner: Teleporter, mobilkran, spontmaskin, pålmaskin, laddmaskin, hjulgrävare och hjullastare.

Kvarvarande del av passagerargången som ska demonteras.

Kvarvarande del av passagerargången som ska demonteras.

Tillbyggnad terminalen.

Tillbyggnad terminalen.

Tillbyggnad terminalen.

Tillbyggnad terminalen.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Rivning befintlig passagerargång med pråm och kran.
  • Demontering av ställning och stöd.
  • Betongborrning och armering fundament för pirförstärkning.

FÄRJETERMINAL

  • Fasadarbete tillbyggnad, montering av sandwichelement.
  • Värmedragning.
  • Ventilationsdragning.

ÖVRIGT

  • Kontinuerlig påklädning av passagerargångselement med plåt, fönster och glaspartier i tält samt efterarbete utvändigt.

RAMPER OCH DYKDALB

  • Installation armering/gjutning spontpålar
  • Uppspänning stag
  • Klar med arbetsplattform för dykdalb 
  • Fyllning spont
  • Underhållsarbete med flytbro/slitgardin sker v. 53
  • Vecka 1 startar muddringsarbetet

Visste du att...

Så kallade sandwichelement är prefabricerade, dvs förtillverkade, konstruktionspaneler som utgör fasaden. Elementen har ett yttre ytskikt och isolering innanför. I den nya terminalbyggnaden kommer man, förutom sandwichelementen, montera ytterligare en plåt utanpå.

Påklätt gångelement och element som väntar på påklädnad.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Rivning befintlig passagerargång från pråm och kran.
  • Demontering av ställning och stöd.
  • Borrning och armering fundament för pirförstärkning

FÄRJETERMINAL

  • Bärplåt terminal.
  • Värmedragning.
  • Ventilationsdragning.

ÖVRIGT

  • Kontinuerlig påklädning av passagerargångselement i tält.

RAMPER OCH DYKDALB

  • Spontning och förankring av spont norra kajen
  • Schakt/fyll av spont norra kajen
  • Förberedelser smiden dykdalb
  • Arbetsplattform dykdalb
  • Reparation av piren

BEMANNING

Ca 25 personer exklusive Wasalines personal.
Maskiner: Mobilkran, borrigg, pråm, höglyft/teleskoplastare, spontmaskin, 2 hjullastare och 2 lastbilar.

Kompletterande elarbete utomhus

Kompletterande elarbete utomhus.

Terminalbyggnaden

Terminalbyggnaden tar form.

Borrning på norra kajen

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Ev rivningsarbete nosfendrar

FÄRJETERMINAL

  • Bärplåt terminal.
  • Kompletterande stålarbeten.
  • Montera fasadelement.
  • Värmedragning.
  • Ventilationsdragning.
  • Gjutning trapphus 1 + 2.

ÖVRIGT

  • Kontinuerlig påklädning av passagerargångselement i tält.
  • Arbete på piren närmst kaj fram till mitten pausas medan Nåiden genomför pålnings- och förstärkningsarbete.

RAMPER OCH DYKDALB

Genomfört arbete under vecka 49:

  • Rivning norra kajen, klart
  • Utfyllnad norra kajen, klart
  • Smidesarbeten rep piren

Kommande aktiviteter vecka 50:

  • Spontning norra kajen
  • Förberedelser smiden pålning/spontning dykdalb
  • Reparation och besiktning under vatten av piren

BEMANNING

28 personer exklusive Wasalines personal.
Maskiner: Spontmaskin/mobilkran, borrmaskin, laddmaskin, 2 hjullastare och 3 lastbilar.

Visste du att...

Nu är snart de två första passagerargångselementen redo att flyttas ut i väntan på att kunna monteras fast ute på piren senare
i vinter. Det tar ca två veckor att färdigställa en omgång á två element. Varje element väger ca 10 ton när det är färdiginrett. Bara glaset utgör ca 800 kg per element, varje glas väger ca 30 kg.

Rivning av ytlager på kajen i Umeå

Rivning av norra kajen under vecka 49.

Den nya färjeterminalen tar form

Den nya färjeterminalen fortsätter att växa fram.

Montering av glas på elementen för den nya passagerargången.

Montering av glas på elementen för den nya passagerargången.

Resterande påklädnad sker efter att elementen monterats ihop på piren.

Resterande påklädnad sker efter att elementen monterats ihop på piren.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Återfyllnad vid ny pelare/fundament.
  • Gjutning nos följt av formrivning.

FÄRJETERMINAL

  • Bärplåt terminal.
  • Kantelement med lyftkran.
  • Arbete med gipstak (Tullen).
  • Värmedragning.
  • Ventilationsdragning.
  • Form- och armeringsarbete trapphus 1 + 2.
  • Schakt trapphus 1 + 2.
  • Återfyllnad sockel.

ÖVRIGT

  • Påklädning element i tält.
  • Arbete på piren närmst kaj fram till mitten pausas medan Nåiden genomför pålningsarbete.

RAMPER OCH DYKDALB

Genomfört arbete under vecka 48:

  • Borrning för åtgärder av piren är klart.
  • Inkörning av material för utfyllnad efter att norra kajen rivs.
  • Rivning norra kajen.

Kommande aktiviteter v. 49:

  • Forstättning smide/dykning för åtgärder av piren.
  • Färdigställa utfyllnad av norra kajen.
  • Start spontning combiwall norra kajen.

ARBETSSTYRKA

Just nu jobbar totalt ca 40 personer på byggarbetsplatsen exklusive Wasalines personal.
Maskiner: bomlift, saxlift, lyftkran, mobilkran, grävmaskiner, båtar, pråm, lastbilar, kompaktlastare, höglyft, hjullastare och borrigg.

Visste du att...

Att genomföra flera entreprenader inom hamnområdet förutsätter god samverkan. Varje entreprenad ansvarar för sitt byggarbetsområde och säkerheten inom detta. Om arbeten behöver göras nära en annan entreprenad så behöver detta stämmas av mellan berörda aktörer. Man kan även behöva hjälpas åt för att lösa utmaningar som uppstår och tillsammans hitta en bra väg framåt. Även om entreprenaderna innefattar olika delar så har man samma gemensamma mål – att bli klar med planerade arbeten i tid så att projektet i sin helhet håller sin övergripande tidplan.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Elementen för blivande passagerargången.

Bilden visar grävmaskin som avtäcker kajen från asfalt och bärlager.

Avtäckning av kajen från asfalt och bärlager.


PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Återfyllnad vid ny pelare/fundament.
  • Ev gjutning nos följt av formrivning.
  • Plintgjutning stöd, i takt med modulmontage.

FÄRJETERMINAL

  • Montage håldäck, hisschakt med lyftkran.
  • Kantelement med lyftkran.
  • Värmedragning.
  • Ventilationsarbete plan 2.

ÖVRIGT

  • Påklädning element i tält, isolering papptak.
  • Arbete på piren närmst kaj fram till mitten pausas medan Nåiden genomför pålningsarbete.

RAMPER OCH DYKDALB

Genomfört arbete under vecka 47:

  • Muddringsarbete.
  • Dykeriinspektioner av pir.

Kommande aktiviteter v. 48:

  • Start pålningsarbete och förstärkning av pir.

ARBETSSTYRKA

Just nu jobbar totalt ca 25 personer på byggarbetsplatsen exklusive Wasalines personal. Maskiner: bomlift, saxlift, lyftkran, kompaktlastare, höglyft, hjullastare och borrigg.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Muddringsarbete genomfördes under vecka 47.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Peab arbetar med elementen för blivande passagerargången.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Den nya delen av färjeterminalen.

 

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Form, armering och gjutning för ny pelare/fundament.
  • Pirförstärkning - gjutning nos följt av formrivning.
  • Rivningsarbete resterande del av befintlig passagerargång.
  • Plintgjutning stöd.

FÄRJETERMINAL

  • Vatten och avlopp plan 1 och 2.
  • Ventilationsarbete plan 2.

ÖVRIGT

  • Landgång på södra sidan är på plats och driftsätts så snart den är färdiginstallerad och besiktigad.
  • Påklädning element.

RAMPER OCH DYKDALB

Genomfört arbete under vecka 46:

  • Installation flytbrygga
  • Etablering borrigg för pålning av temporär pålbrygga, pålning och spontning
  • Etablering och start av muddring fredag, lördag, söndag

Kommande aktiviteter v. 47:

  • Start borrning och montering pålbrygga

 

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Etablering av flytbryggan.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Pirförstärkning.
  • Plintgjutning för stöd.
  • Form, armering och gjutning för ny pelare.
  • Gjutning kantbalk + nos.
  • Dykeriarbete.
  • Arbete med landgång.
  • Rivningsarbete resterande del av befintlig passagerargång.

FÄRJETERMINAL

  • Grundläggning mark för trapphus påbörjas
  • Vatten och avlopp plan 1 och 2.
  • Ventilationsarbete plan 2.

ÖVRIGT

  • Landgång på södra sidan är på plats och driftsätts så snart den är färdiginstallerad och besiktigad.
  • Påklädning element.

RAMPER OCH DYKDALB

  • Påbörja bygget av flytbro. Material är framkört och ramp schaktad.
  • Pontoner, som tillhör brobygget, är på plats i kaj-
    området.
  • Start muddring
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Stålstommen för den nya terminaldelen växer fram.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Form och armeringsarbete på piren.
  • Plintgjutning för stöd.
  • Gjutning kantbalk.
  • Form, armering och gjutning för ny pelare.
  • Dykningsarbete.
  • Rivning resterande del av befintlig passagerargång.
  • Belysningsarbete passagerargång.
  • Elarbete landgång.

FÄRJETERMINAL

  • Mellanväggar terminal, plan 2.
  • Borrning för avlopp plan 2.
  • Rivning undertak plan 1 för att kunna dra avlopp.
  • Vatten och avlopp plan 2.

ÖVRIGT

  • Landgång på södra sidan är på plats men driftsätts senare.
  • Nya temporära passagerargången planeras vara igång under v. 45.
  • Påklädning element.

RAMPER OCH DYKDALB

  • Muddring sker under kommande vecka.
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Ulrika Andersson från Leveranstidningen Entreprenad besökte hamnen under fredagen v44, här tillsammans med Peabs Thomas Oskarsson Mäki och Kenneth Ögren.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Gjutning pågår.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Vy utifrån piren med den tillfälliga passagerargången på höger sida.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Den nya tillfälliga passagerargången syns till vänster om befintlig passagerargång som kommer plockas ner manuellt framöver.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Stålkonstruktionen för den nya delen av ankomsthallen är uppe. I förgrunden syns fundamenten till den nya passagerargången.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Pirförstärkning pågår.
  • Gjutning av sektion av piren.
  • Borrning för stålpålar för ny pelare.
  • Ev dykeriarbete.
  • Rivning stålramp invändigt befintlig passagerargång påbörjas.
  • Belysningsarbete passagerargång.
  • Elarbete landgång.

FÄRJETERMINAL

  • Rivning plan 1 och 2 samt uppsättning mellanväggar terminal.
  • VS-rivning på plan 2 och dragning av avlopp.
  • Kabelstegar och elarbete i terminalen.

ÖVRIGT

  • Landgång på södra sidan är på plats men driftsätts senare.
  • Färdigställande av tält vid etableringen.

RAMPER OCH DYKDALB

Entreprenören är nu etablerade i hamnen. De är redo att påbörja muddring under kommande vecka och inväntar beslut om vattendom för att köra igång arbetet.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Den nya grundplattan är gjuten. I förgrunden syns grund för pelare till den nya landgången och i bakgrunden skymtar den temporära delen av nuvarande landgång.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Markarbete utanför terminalen.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Form, armeringsarbete pir.
  • Gjutning av sektion av piren.
  • Borrning och pålning för ny pelare.
  • Dykeriarbete.

FÄRJETERMINAL

  • Gjutning grundplatta.
  • Rivning av väggar terminal.
  • Demontering av el.

ÖVRIGT

  • Montage av tält vid etableringen.
  • Landgång på södra sidan är på plats men driftsätts senare.

RAMPER OCH DYKTALB

Under vecka 42 blev det klart att Nåiden är den upphandlade entreprenören för arbetet med nya ramper och dyktalb vilket är en viktig del i förberedelsen inför den nya färjan. Nåiden håller nu på att etablera sig i hamnområdet och arbetet kommer påbörjas under vecka 43 vilket innefattar bland annat betongarbeten, muddring, pålning, spontning, dykbesiktning m.m.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Passagerargång med blivande temporär landgång längst ut.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Fortsatt arbete med stålsträvor till befintlig pelare.
  • Fortsatt arbete med provisorisk passagerargång.
  • Fortsatt vattenbilning på undersidan av piren.
  • Gjutning av sektion av piren.
  • Fortsatt arbete med dörr till landgång södra sidan.
  • Förstärkning av befintlig fender.
  • Schaktarbete och borrning för ny pelare.
  • Pålning för nya pelare.

FÄRJETERMINAL

  • Fortsatt gjutning plintar.
  • Isolering och armering av grundplatta.
  • Återfyllnad runt terminal inför gjutning.
  • Start gjutning grundplatta.
  • Avlopp och kabelrör i grund.

ÖVRIGT

  • Provisorisk passagerargång närmast terminalen är nu i bruk.
  • Landgång på södra sidan är på plats men
    driftsätts senare.
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Montering av stålsträvor till befintlig pelare.
  • Montering av ställning som ska utgöra resterande provisorisk
    passagerargång.
  • Fortsatt vattenbilning på undersidan av piren.
  • Gjutning av sektion av piren.
  • Fortsatt arbete med dörr till landgång södra sidan.
  • Förstärkning av befintlig fender.

FÄRJETERMINAL

  • Gjutning hissvägar och plintar.
  • Tätskikt hissvägg.
  • Återfyllnad vid plintar.
  • Schaktning, grundarbete och singel.
  • Avlopp och kabelrör i grund.

ÖVRIGT

  • Provisorisk passagerargång närmast terminalen är nu i bruk.
  • Landgång på södra sidan är på plats men
    driftsätts senare.
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Mark- och grundarbetet fortskrider för den nya terminaldelen.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Stommen till en del av den nya terminalen samt den provisoriska passagerargången.

PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Provisorisk passagerargång närmast terminalen är nu i bruk.
  • Arbete med hissgrop.
  • Kompletteringsarbete landgång.
  • Fortsatt vattenbilning på undersidan av piren.
  • Gjutning av sektion av piren.
  • Håltagning dörröppning landgång södra sidan och montering av dörr till landgång.

FÄRJETERMINAL

  • Fortsatt gjutning, isolering, form samt armering av plintar.
  • Fortsatt schaktning av grund för blivande terminalbyggnad och hiss.

ÖVRIGT

  • Landgång på södra sidan är på plats men driftsätts senare.
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Rivning av den gamla passagerargången närmast terminalen.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Markarbete för den nya terminaldelen pågår.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Den nya ingången till den provisoriska passagerargången.


PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Provisorisk passagerargång från terminal färdigställs under veckan.
  • Kompletterande belysning för den provisoriska passagerargången i början på veckan.
  • Vattenbilning på undersidan av piren
  • Gjutning av en sektion av piren

FÄRJETERMINAL

  • Gjutning, isolering, form samt armering av plintar fortsätter.
  • Montage av stål för pelare vid ny terminaldel.
  • Rivning av kuben (efter att provisorisk passagerargång är i bruk)
  • Schaktning av grund för blivande terminalbyggnad och hiss
  • Återfyllnad mark vid plintar
  • Skyddsfyllning ovan kablar inför rivning

ÖVRIGT

  • Landgång på södra sidan är på plats men driftsätts senare.
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Den provisoriska passagerargången är under uppbyggnad.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Blivande utgång till den provisoriska passagerargången.

Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn

Grundarbetet för den nya delen av terminalen är påbörjat.


PASSAGERARGÅNG OCH PIR

  • Den norra landgången demonteras med kran och flyttas.
  • Passagerargången närmast terminalen rivs i slutet av veckan.
  • Start montage av provisorisk passagerargång mellan terminal och ihopdockning med befintlig passagerargång.
  • Vatten kopplas om.
  • Bilning av betong undersida och ovansida pir.
  • Form och armering pir.

FÄRJETERMINAL

  • Arbete med grund, gjutning påbörjas.
  • Återfyllnadsarbete.

ÖVRIGT

  • Elarbete belysning pågår
Projekt Färjeterminal och pir i Umeå Hamn